Molenaars

Op molen De Leest zijn 3 molenaars werkzaam.

Dorus de Leest

Dorus ging als 6 jarig manneke al met zijn vader, Thieu de Leest, mee naar de molen, je kunt dus gerust stellen dat het werken op een molen hem met de paplepel is ingegeven.

Er werd toen overigens al niet meer gemalen op de wind, maar met een elektrisch aangedreven koppel stenen, later gevolgd door een hamermolen. Naast het malen kwam er ook een graanhandel bij de molen, waarvoor Dorus maalwerk rondbracht naar de boeren in de omgeving.

Ook toen Dorus in 1972 naar Gemert verhuisde bleef hij “thuis” op de molen zijn vader helpen, tot 1975, toen Thieu overleed. “Stop er maar mee”, had hij kort daarvoor tegen Dorus gezegd, en dat is toen ook gebeurd.

Eind 1975 is de molen door de gemeente Lieshout gekocht en weer volledig hersteld en maalvaardig gemaakt, en kreeg de molen de naam De Leest. Om de conditie van de molen te behouden werd een molenaar gezocht en gevonden in Dorus, die in 1978 van Gemert met zijn gezin terugkeerde naar Lieshout, en sindsdien molenaar is op De Leest.

Willy de Vocht

Willy is vanaf 1993 molenaar op molen De Leest, en komt sindsdien elke week vanuit Helmond om de wieken in Lieshout te laten draaien.

Het molenaarsbloed ging bij Willy weer stromen toen hij in 1989 of 1990 in de leeszaal van de bibliotheek in Helmond een door de Peellandse Molenstichting ingerichte tentoonstelling bezocht.

Zijn opleiding is hij kort daarna begonnen op de standerdmolen van Geert van Stekelenburg in Asten. En na een tijd bij Joep Coppens in Vlierden en weer later bij Leo Meeuws op de standerdmolen van Someren stage te hebben gelopen heeft hij enige tijd gedraaid bij Marc van Deursen op de Victor in Someren.

In 1993 werd Willy gevraagd om in Lieshout op De Leest te komen werken als molenaar.

Het molenaarsgeslacht de Vocht komt oorspronkelijk uit België. De opa van Willy (Frans de Vocht) kocht de molen "de Maria" op de hoek Korenbloemstraat en Molenstraat in Helmond. Daarna werd de vader van Willy daar molenaar (Willem de Vocht 1876-1944). De oom van Willly, Frans de Vocht, werd molenaar op de Bijenkorf in Gemert en de zus van Willy kocht de molen in Helmond. Die stond op de plek waar nu de St. Jozefkerk staat.

Jan Tielemans

Jan is sinds 2013 molenaar op molen De Leest.

Na zijn pensionering in 2010 had hij alle tijd om rond te kijken naar een mooie invulling van zijn vrije tijd. Daarbij keek hij regelmatig naar molen De Vogelenzang die hij vanuit zijn achtertuin kan zien. Iedereen moet toegeven dat het een machtig mooi gezicht is als de wieken van een windmolen draaien, daar wil je meer van weten, dus werd er een afspraak gemaakt met Pieter Sanders van de Vogelenzang voor een bezoek.

Dat heeft tot gevolg gehad dat hij in 2011 is gestart met de opleiding voor vrijwillig windmolen molenaar en deze opleiding was in 2013 afgerond.

Sinds mei 2013 is Jan een van de 3 molenaars van De Leest, waar hij u graag ontvangt voor een rondleiding.

DE LEEST

Adres: Molenstraat 40
           5737BW, Lieshout

Dorus de Leest (0499-422782)
           Willy de Vocht (0492-537220)
           Jan Tielemans (06-51815316)

Dinsdag: 13.00 - 16.30
           Andere dagen op afspraak.