Molenaars

Op molen de Sint Victor zijn 2 molenaars werkzaam.

Gerard Sturkenboom

Gerard (1955): Mijn molenaarsopleiding heb ik voornamelijk op poldermolens genoten in mijn geboortestreek in de provincie Utrecht. In 1980 verhuisd naar Noord-Brabant en geslaagd voor het molenaarsexamen. Ook in 1980 de opleiding korenmolenaar gevolgd. Direct actief als vrijwillig molenaar op bergmolen “De Grenswachter” in Luyksgestel. Vanaf de opening in oktober 1984 van de geheel gerestaureerde bergmolen “St. Victor” in Heeze aldaar actief. Mijn doel is het in ere houden van het oude korenmolenaarsambacht in al zijn aspecten; techniek, kwaliteit, leveringsverplichting, veiligheid.

Daarom wordt er heel frequent gemalen; voor consumptie (tarwe, rogge en spelt), omdat dat nog de enige manier is om gegarandeerd te kunnen malen. In de loop van de jaren met leerlingen en collega-molenaars veel van het maalwerk verbeterd (o.a. nieuwe maalstenen en molenrijn geïnstalleerd, nieuw steenrondsel gemaakt). Naast 30 jaar instructeursschap ook actief als bestuurslid van diverse molenorganisaties en namens De Hollandsche Molen examinator van vrijwillige molenaars.

Rob van der Veeke

Rob (1969): In 2006 is mijn interesse voor het vrijwillig molenaarschap gewekt n.a.v. een oproep voor een opvolger van de overleden molenaar van de standerdmolen Den Evert in Someren. Geslaagd in 2010 en vanaf 2011 mede actief in Heeze op de “St. Victor”. Zowel de techniek, als het malen, als het overbrengen van de informatie over de molen aan de bezoekers spreken mij erg aan.

St. Victor

Adres: Leenderweg 14