Molenaars

Op molen De Roosdonck is 1 molenaar werkzaam.

Mario Collombon

Geboren in 1979 te Lieshout; van kleins af aan heb ik al interesse in molens en vanaf m`n 4e was ik regelmatig met m`n vader te vinden op de molen van Milheeze om mee te helpen. Vanaf m`n 12e ben ik na schooltijd veel actief geweest op molen Vogelenzang te Lieshout. In 1995 op De Roosdonck te Nuenen beland om de opleiding tot Vrijwillig Molenaar te volgen bij molenaar Piet Berkers. In 1997 ben ik geslaagd voor het molenaarsexamen op De Hamse Molen in Wanroij.

Vanaf die tijd en nu nog steeds ben ik actief op de Nuenense molen voor het malen van graan wat elke zaterdag wordt verkocht in de molenwinkel onder in de molen. Naast Piet Berkers, die is overleden in 2003, heb ik ook samen met Thijs van Hoof en Jeroen van Boxmeer gedraaid op de molen. Tegenwoordig heb ik 2 leerling molenaars, Casper Renting en Rick Buitenhuis.

Het mooie aan de molen vind ik de techniek, maar ook het feit dat je altijd bezig bent met het weer. Ook bezoeken veel (buitenlandse) toeristen de molen en het is leuk om daar uitleg aan te geven en te kunnen laten zien hoe de molen werkt. Daarnaast is het contact met eigenaar Hennie Merks en zijn vrouw erg goed, zo worden wij als molenaars sinds 1995 elke zaterdagochtend in hun huis ontvangen met koffie en gebak!

De Roosdonck

Adres: Gerwenseweg 2